wtorek, 16 listopada 2010

Barkas B1000 (1:43): Cars&Co/IXO "Neues Deutschland" & Schuco "Rothmans Rally Team"



Barkas B1000 to wóz dostawczy który powstał w miejsce archaicznego już trochę Framo V901 w roku 1961. Założenia były podobne do naszego żuka/nysy czy VW transportera. Na nieco zmodyfikowanej ramie Wartburga 311 zamontowano całkiem urodziwą i pojemną karoserię. Napęd stanowił nieco wzmocniony dwusuwowy silnik 900ccm również z Wartburga 311. Produkowano je w znanej fabryce VEB Barkas-Werke w Karl-Marx-Stadt, obecne Chemnitz, założonej przez Jørgena Skafte Rassmusena, twórcy DKW.

Oba modele przedstawiają barkasa wersji kastenwagen, czyli kierowca plus pasażer i ładunek, jednak oba pracowały w zupełnie inny sposób.

Pierwszy (IXO) to auto z początków produkcji na starych felgach z kołpakami czy kierownicą od 311. Jest to auto to rozwożenia gazet. I to nie byle Jakich. Jest to wóz pracujący dla wydawcy gazety Neues Deutchland (Nowe Niemcy), która byłą organem Niemieckiego SED, czyli odpowiednikiem naszej Trybuny Ludu. Sam model to znany nam np z Kultowych aut wyrób IXO z typowymi niedociągnięciami jak np brak szyb w drzwiach. Nie, nie da się tego wytłumaczyć, że są opuszczone - w Barkasie, podobnie jak w żuku były przesuwne. Na plus należy zaliczyć bardzo ładnie zrobioną deskę rozdzielczą, z imitacją zegarów i pomalowanymi elementami takimi jak dźwignia ręcznego, suwaki ogrzewania itp.



Drugi (Schuco) to auto z końca lat osiemdziesiątych. Mamy w nim późną kierownicę od 353 czy ostatni typ zderzaków. Tym razem Schuco zafundowało nam wóz serwisowy w barwach Rothmans Rally. Co ciekawe auto ma węgierskie tablice i naklejkę przynależności państwowej. Szybkie śledztwo wykazało, że wóz prawdopodobnie należy do ekipy zabezpieczającej starty węgierskiego rajdowca Atilli Ferjancza. Ferjancz jeździł na Renault 5 Turbo i Audi Coupe Quattro właśnie w barwach Rothmansa. Zapraszam na stronę http://www.ferjancz.hu/. Jest na niej sporo ciekawych zdjęć, uważni na jednym z nich odnajdą naszego Barkasa.
Produkt Schuco, wydaje się lepszy od IXO, choć nie jest wolny od wad. Ten producent o wiele lepiej wybrnął z kwestii oświetlenia, lampy są bliższe oryginałowi i o wiele dokładniejsze. Bardzo ładne wnętrze z boczkami w drzwiach i kołem zapasowym za siedzeniem jest niestety jednokolorowe. Mamy wszystkie szyby wraz z uszczelkami, natomiast przednia nie jest do końca wierna oryginałowi, podobnie dach nad nią. Brawa za bardzo ładną fototrawioną atrapę i bagażnik.



2 komentarze:

  1. Witaj Sikor.
    Bardzo się cieszę że powstał kolejny, traktujący o modelarstwie blog. Zapowiada się bardzo ciekawie. Ten Barkas w malowaniu Rothmans jest śliczny. Gdzie można dostać takie cudeńko? Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi miło, że ktoś próbuje czytać moje wypociny. Temat jest mocno niszowy i niestety producenci zbyt dużego pola do popisu mi nie dają, ale staram się jak mogę. Co do samego modelu, ja go kupiłem "na przedpłątę" w Niemczech zaraz po premierze, są dostępne jeszcze na Ehobby i na ebay.de.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń